Omstridd konstnär äntligen på plats på Stockholms filmfestival
avFör två år sedan fick han inte komma hit och skickade en stol i stället.
Men nu är Al Weiwei här. Nu har den kända och omstridda konstnärens pris för Stockholm Impact Award avtäckts.
Det, och prissumman på en miljon kronor, går till indiska filmen ”Parched”.
Den 58-årige konstnären är världsberömd, under senare år kanske tyvärr mest för vad han inte har kunnat göra, då de kinesiska myndigheterna tog ifrån honom hans pass år 2011.
När han därför inte kunde åka till Stockholm och vara med i Stockholms filmfestivals jury, markerades hans frånvaro med en tom stol. Al Weiwei tillverkade den efter mönster av den stol han suttit på under polisförhör i hemlandet 2011.
– Efter fem år fick jag tillbaka mitt pass och jag är mycket glad över att få vara här i Stockholm, säger han, när han möter pressen i Stockholms Stadshus.
Ska erkänna att jag aldrig riktigt golvats av hans konst, men det är ändå stort på något sätt att bara sitta några mer från denne man, som sedan år 2007 räknas som en av de hundra mäktigaste personerna inom konstvärlden (enligt brittiska konsttidskriften ArtReview).
Under årets filmfestival har han lett juryn för Stockholm Impact Award, det nyinstiftade priset som festivalen och Stockholms stad delar ut med syftet att sätta ljuset på profilstarka filmskapare som vågar utmana och ta temperaturen på samtiden.
Prissumman på en miljon kronor är bland de allra högsta i filmvärlden.
En svensk film som tävlade i kategorin var Lisa Aschans ”Det vita folket” med Vera Vitali och Pernilla August.
Detta första år gick priset till Leena Yadav, för hennes film ”Parched”, om ojämlikhet och kvinnovåld på indiska landsbygden.
Juryns motivering löd:
Strålande skådespeleri i ett sensuellt färgstarkt bildspråk ger oss en unik inblick i kvinnor på den indiska landsbygdens tankar och hjärtan. En paradoxal hyllning till livet, trots hårda omständigheter, som skapar både ilska och glädje, och ger bränsle till debatt så väl som hopp om förändring, när den rör vid en brännande fråga som påverkar, inte halva, utan hela vårt samhälle.
Övriga medlemmar i juryn var Linus Tunström, regissör och chef för Uppsala Stadsteater, och Ida Panahandeh, iransk regissör som tävlar om bronshästen med sin utmärkta film ”Nahid”.
På plats när priset avtäcktes var även finansborgarrådet Karin Wanngård (s).
(Båda på bilden ovan ihop med Al Weiwei)
Filmpriset design består av en bit gräs, som gjorts av oförstörbara spikar.
– Gräs är den vanligaste och mest försummade delen av vårt landskap, men det finns överallt och slutar aldrig att växa. Gräs är litet och skört, samtidigt som det är slitsarkt och tål att trampas på, förklarar Al Weiwei prisets utformning.
Han fick frågor av oss i pressen om allt från läget i Kina till terroristattacken i Paris och gav ganska diplomatiska svar på det mesta:
– Jag är noggrann med vad jag säger och det är komplicerade tider och händelser, därför vill jag inte uttala mig om allting hur som helst, var hans svar.
Men han berättar stolt att han nu har sin första utställning i Kina på åratal. Att det är publikrusning och att den nyligen har förlängts från tre till sex månader.