Raffinerat och engagerande av Park Chan-wook
avThe handmaiden
Regi Park Chan-wook, Kim Min-hee, Kim Tae-ri, Ha Jung-woo, Cho Jin-woong.
DRAMATHRILLER. Ända sedan sydkoreanen Park-Chan wook gjorde chockskandal i Cannes år 2004 med ”Old boy – hämnden”, har man alltid nyfiket inväntat varje nytt steg i regissörens karriär. Spelar ingen roll om han har skildrat psykiskt sjuka människor eller moderna vampyrer, han har alltid en vision som inte liknar någon annans.
Många tyckte han körde helt vilse i sin Hollywooddebut, kolsvarta familjedramat ”Stoker” (2013), men i så fall gjorde han det åtminstone på ett väldigt intressant sätt.
Här har han flyttat handlingen i Sarah Waters roman ”Fingersmith”, en lesbisk kärlekshistoria som utspelas i det viktorianska England, till 1930-talets Korea, under japanskt styre. Filmtitelns kammarjungfru (Kim Tae-ri) tar jobb hos en rik japansk arvtagerska (Kim Min-hee). Hon har en äldre koreansk manlig släkting (Cho Jin-woong) som vakar över henne. Och så finns där en lurendrejare som låtsas vara greve (Ha Jung-woo) med avancerade planer på att blåsa allihop på pengar. Men här går ingen säker när alla vill lura varandra och kvinnorna blir kära i varandra.
Sanslöst vackra miljöer och människor. Heta sex- och grova våldsscener. Intrigen berättas i tre kapitel, samma historia ur helt olika infallsvinklar. Stundtals rörigt, ändå hela tiden raffinerat och engagerande.