Roy Andersson blir rörd när han tänker på vinsten i Venedig
avVENEDIG. Det har gått två år.
Roy Andersson, 73, minns det som i går, när han vann Guldlejonet på filmfestivalen i Venedig.
– Alltså, jag blir rörd bara jag tänker på det, säger han.
Det var ju en ynnest att få bevaka filmfestivalen för två år sedan.
Jag var 15 år, precis som huvudpersonerna, när regissörens debutfilm ”En kärlekshistoria” (1970) kom, sågs och gick rakt in i hjärtat. Brukar se om den ungefär vart femte år och den står sig fortfarande som alla tiders bästa svenska film.
Då Roy Andersson under sin vecka i Venedig hade samma favoritkrog som jag, sågs vi och småpratade lite grann mest varje dag.
När SFI (Svenska Filminstitutet) hade fest efter galavisningen, dök så småningom en inte alls särskilt nykter Tim Roth upp. ”Pulp fiction”-stjärnan som satt i juryn. Han kramade om Roy och det var nästan som att han lovade honom förstapriset.
Vilket han ju så småningom också fick.
Roy minns förstås kvällen med stor glädje.
– Jag blev så rörd över personerna som skötte festivalen, de är så seriösa, mycket mer än i Cannes där det är mer cyniskt.
– Det var så vackert att få ta emot priset inför en fullsatt jättesalong och där var han Barroso (José Manuel Barroso, EU:s dåvarande ordförande) som kom fram och tackade mig.
– Priset har stor status. Har lett till många inbjudningar i andra länder och när jag skulle vara med i rysk tv var det viktigt att jag tog med själva priset.
Tidigare i år bjöd Roy in några få journalister att få se ett par ännu inte helt färdiggjorda scener ur den kommande filmen ”Om det oändliga” och att få se lite av de miljöer den är gjord i, allt uppbyggt i hans studio på Sibyllegatan i Stockholm.
Varför åka ut och filma på en regnblöt fotbollsplan i en stockholmsförort, när man kan bygga upp den, med miljonprogramshus i bakgrunden och allt, på några få kvadretmeter i studion?
Och precis som Mark Rylance i Steven Spielbergs film ”SVJ – Stora Vänliga Jätten” förvandlades till just en stor vänlig jätte, blev även undertecknad en stor vänlig jätte i Roy Anderssons studio…
Regissören har gjort ett slags pilotfilmer på ytterligare åtta scener, totalt ska det bli 40 scener och han siktar på premiär för nya filmen år 2019.
– Det får ta den tid det tar, jag släpper inte ifrån mig något jag inte är nöjd med, säger Roy.