Budskapet bankas in med slägga i ”Den enda vägen”
av
Den enda vägen
DRAMA
Av Manuel Concha, med bl a Daniel Cvetkovic, Mikael Cvetkovic och Miodrag Stojanovic.
Två bröder med serbiska rötter blir beskjutna i sin bil i en av Malmös invandrartäta förorter. Den ena (Mikael Cvetkovic) blir allvarligt skadad, och den andra (Daniel Cvetkovic) måste göra vad han kan för att få ihop pengar till en operation i Danmark.
Samtidigt behandlar Malmöpolisen bröderna som förövare snarare än offer, eftersom de utgår från att de har varit inblandade i en kriminell uppgörelse.
Och på Arbetsförmedlingen är det så flummigt att den enda vägen ut för bröderna – som verkar leva i ett sorts vakuum, utan släktingar eller vänner – snart ser ut att vara att bli just kriminella.
Bröderna Cvetkovic berör i huvudrollerna och Manuel Concha och hans fru Claudia Galli Concha, som har varit med och skrivit manus, har absolut något viktigt att säga i den här filmen, som är inspirerad av fallet med serieskytten Peter Mangs – men det är synd att budskapet bankas in med slägga. Vi hade förstått det även om filmen inte hade haft formen av en politisk pamflett, där samhället är hopplöst, oresonligt och byråkratiskt, och de två protagonisterna så oförstörda att de åker till Köpenhamn för att ”hämta ett paket” mot betalning utan att inse att det kan handla om något skumt.