En smart film som både roar och oroar
av
Get out
Regi Jordan Peele, med Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Lil Rel Howery.
SKRÄCKKOMEDI
En annorlunda kärlekshistoria. Samtidigt en träffsäker och rolig satir om rasism i dagens USA. Och en skräckfilm, också.
Denna märkliga hybrid av genrer har blivit vårens stora överraskning på amerikanska biografer. En lågbudgetfilm som har orsakat publikrusning trots frånvaron av kända namn framför kameran. Och både hos en svart och vit publik.
38-årige regissören Jordan Peele var tidigare hyfsat känd i USA genom komediserien ”Key & Peele”, på Comedy Central, där han och Keegan-Michael Key ofta har skämtat om populärkultur och etniska stereotyper.
Det är ändå ett förvånansvärt stort kliv han tagit nu när han så fullständigt visar sig behärska konsten att göra en film som fungerar på alla plan. Trovärdig som kärlekshistoria, Chris (Daniel Kaluuya) och Rose (Allison Williams) beter sig precis så lagom puttenuttigt vuxet förälskade som par som närmar sig 30-strecket gör efter ett halvår tillsammans.
Nu ska de hälsa på hennes föräldrar för första gången och han är lite orolig över det faktum att de inte ens fått veta att han är svart. Rose vänder på det och säger att de är så liberala och att det faktiskt vore rasistiskt att ens berätta om det.
När de väl anländer till föräldrarnas (Bradley Whitford, Catherine Keener) stora hus på landet, manipulerar regissören skickligt oss åskådare att känna exakt vad Chris känner. En gnagande oro, trots att föräldrarna knappt ens verkar notera att han är svart. När det sedan väntar stort party, är alla andra gäster (nästan alla vita) bara så överdrivet vänliga mot Chris. Pratar gärna om hur mycket de beundrar Barack Obama och Tiger Woods. Vi i publiken, precis som Chris, känner att det är något som är fel med denna välvilliga form av rasism.
Och sedan spårar allting ur totalt…
Det är smart att ha två skådespelare som är okända för många i huvudrollerna. Lena Dunham-fansen känner förstås igen Allison Williams från ”Girls”, men få minns nog Daniel Kaluuya som en av FBI-agenterna i ”Sicario”.
Det är väldigt smart att förpacka och förmedla tankar och värderingar om rasismen i dagens USA via en genrefilm, mer lättköpt för en bred publik.
”Get out” är mycket sevärd. En som film både roar och oroar i lika hög grad.